Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Köpvillkor

(Uppdaterad 2020-02-01) 

 

Köp

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och langastra.se. Alla dina varor som beställs från en och samma leverantör kommer i gemensam leverans. Beställer du från olika leverantörer kan leveranserna ske vid olika tillfällen. Du får ett mail med beräknat avsändningsdatum för respektive sändning till den mailadress du anger vid beställning. 

Om felaktigheter i pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig langastra.se rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktar vi dig och informerar om detta. Du har då din fulla rätt att antingen ändra eller annullera din beställning. langastra.se ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (18 år). langastra.se förbehåller sig rätten att neka en order. 

Presentkort / tillgodo gäller i 1 år från det datum då presentkort / tillgodo utfärdades.
 

Priser

Priserna som anges är inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel. Vid prisjusteringar på lagd beställning så informeras du alltid om detta och har då din fulla rätt att ändra eller annullera din beställning. 
 

Falska beställningar

Vid upptäckten av eventuella falska beställningar eller andra bedrägeriförsök så kommer ärendet att polisanmälas.  
 

Betalningar

Vår samarbetspartner Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ är för närvarande faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Vid betalning med faktura gäller Klarnas gällande fakturavillkor.
 

Frakt

Efter beställning är gjord skickas inom ett par dagar en leveransbekräftelse som anger när varorna beräknas att levereras från vår leverantör. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt datum. Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och då få närmare information om leveransdag och tid. Våra hemleveranser sker under dagtid. Vi samarbetar med samtliga större speditörer och tillsammans ser vi till att varorna kommer hem till dig. För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten.

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står langastra.se för. Vid avlastning ska varorna inspekteras noggrant av dig som mottagare. Om det visar sig att din leverans är transportskadad noterar du detta på fraktsedeln tillsammans med chauffören när du tar emot varorna. Detta är mycket viktigt, om du tar emot en leverans med synliga skador utan att notera skada kan du inte hävda transportskada i efterhand. Därefter kontaktar du kundtjänst på telefon 0346-93260 eller butik@langastra.se. Det är bra om du kan dokumentera skadan med foton.

Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Vi ber dig att göra denna anmälan till oss inom 7 arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts. Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundtjänst. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.   

Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs. 
 

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du oftast om dessa. Orsaker till leveransförseningar är t ex när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Langastra.se förbehåller sig rätten till friskrivning från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. OBS! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. Då måste förseningen vara av betydande art. 
 

Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står langastra.se för. Vid avlastning ska varorna inspekteras noggrant av dig som mottagare. Om det visar sig att din leverans är transportskadad noterar du detta på fraktsedeln tillsammans med chauffören när du tar emot varorna. Detta är mycket viktigt, om du tar emot en leverans med synliga skador utan att notera skada kan du inte hävda transportskada i efterhand. Därefter kontaktar du kundtjänst på telefon 0346-93260 eller butik@langastra.se. Det är bra om du kan dokumentera skadan med foton.

Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Vi ber dig att göra denna anmälan till oss inom 7 arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du avemballerar och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts. Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundtjänst. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.   

Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs. 
 

Garantier

langastra.se strävar efter att i samarbete med våra leverantörer erbjuda de bästa garantierna i branschen och samtliga varor hos langastra.se innefattas därför av garantier. Gällande garanti anges antingen i dokument på varje produkt eller genom länk till den leverantör som varan avser. Skulle felet ej omfattas av garantin tillkommer kostnad för undersökning, eventuell frakt och reparation. 

Reklamation

Om köparen visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig langastra.se att ge möjlighet till att varan repareras. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. Boka inte hantverkare förrän ni har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Några andra anspråk på ersättning än fel på produkten beaktas inte.

Reklamation av dolda fel eller skador skall göras av köparen före montering av produkten och vi ber er att skicka reklamationen inom sju (7) dagar från mottagandet av leveransen. Köparen har ingen rätt att reklamera synliga skador på redan monterade produkter. Vid synliga eller dolda skador behöver vi fotodokumentation på skadan. Vill ni genomföra en reklamation var vänlig kontakta kundservice på 0346-93260 alternativt maila till oss på butik@langastra.se. Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundservice så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. 

Vid reklamation av produkt, skickas det ut en orderbekräftelse till kund som i sin tur ska kontrollera att alla uppgifter som te.x produkt, mått, åtgärdsadress mm stämmer, Skulle något avvika/ej stämma med uppgifterna i orderbekräftelsen ska slutkund återkoppla till butik/kundtjänst inom 1dag från utskick av orderbekräftelse för att ändringar skall kunna göras.


Ångerrätt

För privatpersoner tillämpar langastra.se Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten. Meddela vår kundtjänst innan du sänder tillbaka varan. Vid returfrakt är det du som kund genom ditt fraktbolag som står risk om varan är skadad vid ankomst till oss.

Distansavtalslagen innehåller dock ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. langastra.se uppmärksammar härmed Kunden att enligt Distans- och Hemförsäljningslagens 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som benämns som beställningsvara i vår webshop". Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter ditt önskemål.

Ångerrätt och öppet köp 14 dagar gäller endast privatpersoner. Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig kontakta vår kundtjänst. När du som kund godkänner din beställning samtycker du till att langastra.se påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att du inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkter som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.


Köp / Retur av pallar 

Under tex marksten, leca och takpannor finns det pallar. Dessa faktureras i samband med hämtning/leverans enligt följande:

Benders / Eurpall : 193,75/styck
Byggpall : 250:-/styck
Mjöbäckspall : 229:-/styck
Omärkt pall / B-pall : 246:-/styck

Vid retur inom 3 månader återfås (tillgodo för inköp av annat) inom 1 månad pengar insatta på bankkonto.

Benders / Eurpall : 100:-/styck
Byggpall : 87,50:-/styck
Mjöbäckspall : 100:-/styck
Omärkt pall / B-pall : 62,50:-/styck

 

Drift & produktion:  Wikinggruppen